KINNIG Thibaut
Doctoral student in Social Psychology
University of Strasbourg (Unistra)
Laboratory of Psychology of Cognitions (LPC)
E-mail :
tkinnig@unistra.fr
Career
2023-2026 : Thesis "Academics careers of students with invisible disabilities: identifying barriers and levers to academic success", supervised by Odile Rohmer and Camille Sanrey, thesis funded by IReSP and CNSA, Laboratory of Psychology of Cognitions (LPC), University of Strasbourg
2022-2023 : Study engineer for the organization and impact assessment of a disability awareness campaign (in collaboration with the University of Geneva's Equality and Diversity Department), program financed by Fonds Hélios, Laboratory of Psychology of Cognitions (LPC), University of Strasbourg
2021 – 2022 : Study engineer for "Fessenheim - Feasibility study [carbon-neutral innovative region]" (collaboration with OHM Fessenheim and EUCOR - The European Campus), a program funded by the French government, the Grand Est region, the German Federal Ministry of the Interior, Building and Territory and the Baden-Württemberg Ministry of Science, Research and the Arts, Laboratory of Psychology of Cognitions (LPC), University of Strasbourg
2020 : Study engineer for the MARISE research program, funded by the Fondation Maladies Rares, Laboratory of Psychology of Cognitions (LPC), University of Strasbourg
2017 – 2019 : Study engineer for the PHILOMENE research program (inter-university and hospital collaboration between Lille, Nancy and Strasbourg), funded by the Fondation Maladies Rares, Laboratory Psychology: Interactions, Time, Emotions, Cognition (PSITEC), University of Lille
October 2016 – April 2017 : Study engineer at Laboratory of Psychology of Cognitions (LPC), University of Strasbourg
2014 – 2016 : Master's degree in Social Psychology, Organization and Work at the University of Strasbourg; research specialization
2011 – 2014 : Bachelor’s Degree in Psychology at the University of Strasbourg
Research fields
- Disability
- School inclusion
- Social judgment and compensation processes
- Attitudes
- Social representations
- Automatic processes in intergroup relations
- Indirect measurement methods
Scientific and methodological skills
- Topic review
- Quantitative and qualitative methodologies
- Online research programming (e.g., Qualtrics, Psytoolkit)
- Quantitative data processing (e.g., SPSS, Jamovi)
- Qualitative data processing (e.g., Iramuteq, Tropes) (basics)
Communications
Publications
Desombre, C., Granjon, M., Kinnig, T., Peziere, N., Rohmer, O., et Popa-Roch, M. (2023) Représentation de soi et réussite scolaire: l'exemple de l'hémophilie et de l'arthrite juvénile idiopathique. Dans Gargiulo, M., et Mandel, J.-L. (dir.), Maladies rares: l'apport de la recherche en sciences humaines et sociales (55-67). Érès.
Kinnig, T., Rohmer, O., Goudemand, J., Wibaut, B., & Desombre, C. (2022) Comment favoriser la réussite scolaire des élèves atteints d’hémophilie : Etude de la représentation sociale. Dans O. Rohmer, M. Jury et M. Popa-Roch (dir.), L'inclusion scolaire: Perspectives psychosociales. (51-65). Editions de l’Université de Bruxelles.
Desombre, C., Kinnig, T., & Rohmer, O. (2019). Inclusion scolaire et hémophilie. In Protocole National de Diagnostic et de Soins (PNDS) Hémophilie (pp. 101-103). Paris : Hautes Autorités de la Santé
Presentations
Kinnig, T., Faniko, K., & Rohmer, O. (2024, April). Comment une campagne de sensibilisation impacte-t-elle les attitudes des individus envers les personnes en situation de handicap ? Séminaire international Egalité, Diversité et Inclusion. En ligne.
Kinnig, T., Sesé, A., Sanrey, C. & Rohmer., O. (2023, December). Trajectoires des étudiant·es présentant des troubles neurodéveloppementaux à l’Université de Strasbourg. 12ème Journée Scientifique des Chercheurs en Autisme et Troubles Neurodéveloppementaux. Strasbourg, France.
Kinnig, T., Faniko, K., & Rohmer, O. (2023, June). Comment une campagne de sensibilisation impacte-t-elle les attitudes des individus envers les personnes en situation de handicap ? Journées Thématiques sur les Inégalités de l’ADRIPS. Poitiers, France.
Desombre, C., Kinnig, T., & Rohmer, O. (2022, November). Élèves touchés par l'hémoPHILie et autres maladies hémorragiques familiales : cOmMENt rétablir l’Egalité des chances à l’école. Colloque Scientifique des Hauts-de-France de la fondation maladie rare. De la recherche aux traitements dans les maladies rares, Lille, France.
Sarda, E., Georgeon, M., Costanza, N., Kinnig, T., Sanrey, C., Le Hénaff, B. & De Place, A.-L. (2022, July). The stereotype of us : L’effet des jeux vidéo sur la perception de soi et des autres femmes. 14ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, Bordeaux, France.
Kinnig, T., Chauvin, B., Desombre, C., Brasselet, C., & Rohmer, O. (2018, July). Comment les enseignants se représentent les élèves hémophiles ? Une clé d’entrée pour comprendre les difficultés à l’éducation inclusive. Communication orale présentée au 12ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, Louvain-La-Neuve, Belgique.
Trautmann, S., Kinnig, T., & Rohmer, O. (2018, July). Le rôle des pressions normatives dans la compensation : Effet du contrôle des réponses sur le jugement compensatoire. Communication orale présentée au 12ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, Louvain-La-Neuve, Belgique.
Vieira, L., Kinnig, T., & Spitzenstetter, F. (2018, July). Assimilation et contraste suite à une comparaison sociale : la nécessaire inclusion d'un groupe contrôle ? Communication orale présentée au 12ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française, Louvain-La-Neuve, Belgique.
Posters
Kinnig, T., Granjon, M., Popa-Roch, M., & Rohmer, O. (2020, September). Pourquoi les enfants porteurs de handicap invisible réussissent moins bien à l’école que leurs camarades-explications objectives ou subjectives ? 13ème Congrès International de Psychologie Sociale en Langue Française. Lisbonne, Portugal.
Kinnig, T., Rohmer, O., & Desombre, C. (2020, Februar). Les enseignants et la représentation de l'élève porteur d'hémophilie : élève commun ou élève particulier ? Colloque scientifique régional de la Fondation Maladies Rares : La recherche dans les maladies rares. Strasbourg, France.
Kinnig, T., & Louvet, E. (2015, September). Idéologies légitimatrices et filières d’études. 56ème Congrès de la Société Française de Psychologie. Strasbourg, France.
Scientific activities
Participation in the Mhémo sector day (December 2018). Paris. Presentation of the Philomène research program.
Participation in the 45th national congress of the Association Française des Hémophiles (June 2018). Nancy. Presentation of the Philomène research program.
Event Planning
Day Inclusion and Work: a crazy gamble? (Strasbourg, 2023)
“Unige sans Obstacles" disability awareness campaign (Geneva, 2023)
Consciousness under the spotlight of science (Strasbourg, 2018)
56th Congress of the French Society of Psychology (Strasbourg, 2015)
Teaching
Ongoing :
Computer Science, Master’s degree 1st level, Social, Work and Organizational Psychology
Scientific Methodology in Human and Social Sciences, Bachelor’s degree 3rd level, Psychology
Previously :
Student’s project monitoring, Bachelor’s degree 1st level, Psychology
Experimental Methodology, Bachelor’s degree 1st level, Psychology
Support in Social Psychology, Bachelor’s degree 1st level, Psychology
Observation Methodology, Bachelor’s degree 2nd level, Psychology
Collective responsibilities
Member of the Research Commission of the Faculty of Psychology, Strasbourg (2017-)