Université de Strasbourg

COMMISSAIRE Eva

Maître de conférence en Psychologie du Développement Cognitif

Université de Strasbourg (UdS)
Laboratoire de Psychologie des Cognitions (LPC)

Mail : commissaire@unistra.fr
Tél : 03 68 85 53 72



Formation et Parcours

Fonctions universitaires

  • 2013 : Maître de conférence (section 16)
  • 2012-2013 : Attachée Temporaire d'Enseignement et de Recherche (Univ. Lille 3)
  • Mars 2012 : Vacataire (Univ Paris V)
  • 2008-2011 : Allocataire de recherche/monitrice de l'enseignement (Univ. Lille 3)

Formation universitaire

  • 2008-2012 : Doctorat/PhD de psychologie (Joint Ph.D), Université Lille 3 (France) & University of Dundee (Scotland, UK)
    Titre: "Orthographic and Phonological Coding during L2 Visual Word Recognition in L2 learners: Lexical and Sublexical Mechanisms"
    Supervisors : Séverine Casalis (Ureca, Univ. Lille 3) & Lynne G. Duncan (School of Psychology, Univ. of Dundee)
  • 2007-2008 : Master 2 Recherche Psychologie, Université Lille 3
  • 2006-2007 : Master 1 Psychologie, Université Lille 3
  • 2002-2005 : Licence/B.A. de Psychologie, Université de Rouen
    (one year at the Universidad de Murcia, Spain)

Autres

  • 2011 : DUFL in Modern Greek, , Université Lille 3
  • 2003-2006 : DEUG LLCE Espagnol, Université Paris X

Thématiques de recherche

Reconnaissance visuelle de mots en langue seconde (bilinguisme ; apprenants L2)

  • Représentations & traitements orthographiques (lexical et sub-lexical, i.e. lettres/ graphèmes)
  • Bases neurophysiologiques du codage orthographique
  • Représentations & traitement phonologique

Compétences orthographiques en langue seconde et transfert inter- langue

  • Cas de l’apprentissage scolaire au secondaire
  • Cas de la situation d’immersion bilingue dès l’école élémentaire (collaboration H. Deacon, A. Pasquarella, X. Chen)

Apprentissage du vocabulaire en langue seconde

Publications et Activités de recherche

Articles dans des revues à comité de lecture 

Commissaire, E., Besse, A.-S., Demont, E., & Casalis, S. (submitted). Grapheme coding during sub-lexical processing in French 3rd and 5th graders.

Battistutta, L., Commissaire, E., & Steffgen, G. (submitted). Impact of the time of diagnosis on dyslexic adolescents' self-efficacy beliefs

Chung, S. C., Chen, X., Commissaire, E., Krenca, K., & Deacon, H. (submitted). Testing the self-teaching hypothesis in second language reading.

Commissaire, E., & Casalis, S. (2017). The use and nature of grapheme coding during sub-lexical processing and lexical access. Quarterly Journal of Experimental Psychology.

Casalis, S., Commissaire, E., & Duncan, L. G. (2015). Sensitivity to morpheme units in English as L2 word recognition. Writing Systems Research

Commissaire, E., Duncan, L. G., & Casalis, S. (2014). Grapheme coding in L2: how do L2 learners process new graphemes? Journal of Cognitive Psychology, 26(7), 725- 739.

Pasquarella, A., Deacon, H., Chen, B. X., Commissaire, E., & Au- Yeung, K. (2014). Acquiring orthographic processing through word reading: Evidence from children learning to read French and English. International Journal of Disability, Development & Education, 61(3), 240- 257.

Commissaire, E., Pasquarella, A., Chen, X., & Deacon, S. H. (2014). The development of orthographic processing skills in children in early French immersion programs. Written Language & Literacy, 17(1), 16-39. PDF

Deacon, S. H., Commissaire, E., Chen, X., & Pasquarella, A. (2013). Learning about print: the development of orthographic processing and its relationship to reading in first grade children in French immersion. Reading & Writing, 26, 1087- 1109. PDF

Commissaire, E., Duncan, L. G., & Casalis, S. (2011). Cross-language transfer of orthographic processing skills. A study of French children who are learning English at school. Journal of Research in Reading, 34(1), 59-76.

En préparation:

Commissaire, E. Role of letter- name in learning to read: a study on French adults learning Greek as a novel language.

Commissaire, E., Duncan, L. G., & Casalis, S. Pseudohomophone interference effects in a second language learners: examining phonological activation during L2 visual word recognition using a cross-linguistic approach

Commissaire, E., & Casalis, S. Disentangling cross- language orthographic neighborhood from markedness effects during L2 visual word recognition.

Commissaire, E., Lozano Alonso, L., & Demont, E. Second language reading skills in both typical and atypical secondary school readers: A cross-linguistic approach

Commissaire, E., & Besse, A.-S. Investigating lexical and sub-lexical orthographic processing skills in French 3rd and 5th graders.

Besse, A.-S., & Commissaire, E. Investigating the bilingual advantage on metalinguistic skills

Communications orales dans un congrès/workshop

Commissaire, E. (2015). Codage orthographique en reconnaissance visuelle de mots chez le lecteur expert et l’apprenti-lecteur, en langue maternelle et seconde. Invited talk to be presented during the CNFPS - CNFN meeting during the annual French Society of Psychology workshop, 2-4 September, Strasbourg, France.

Commissaire, E. (2013). Sublexical mechanisms during L2 visual word recognition: orthographic and phonological influences. Invited talk to be presented at the workshop "Learning new words in L2: orthographic forms, phonological forms and pictures", 29 November, Lille, France.

Commissaire, E., Duncan, L.G., & Casalis, S. (2012). Phonological activation in L2 learners.Presented at the Experimental Psycholinguistics Conference, 28-30 November, Madrid, Spain.

Commissaire, E., Duncan, L. G., & Casalis, S. (2011). Language nonselective lexical access in young L2 learners: Evidence from cross-language orthographic masked priming. Accepted for presentation at the 8th congress of the International Symposium on Bilingualism, 15-18 June, Oslo, Norway.

Commissaire, E., Duncan, L. G., & Casalis, S. (2010). Acquistion des représentations orthographiques dans une langue seconde: Etude d'amorçage chez des élèves francophones apprenant l'anglais au collège. Présenté au 52ème Congrès de la Société Française de Psychologie, 7-9 Septembre, Lille, France.

Communications affichées

Chung, S. C., Deacon, S. H., Chen, X., Commissaire, E., D'Angelo, N., Laroche, A., & Krenca, K. (2016). Testing the self-teaching hypothesis in children learning to read French as a second language. Poster presented at the American Educational Research Association, Washington, D.C., USA, April. 

Commissaire, E., & Casalis, S. (2015). On the locus of grapheme cohesion effect during visual word recognition. 12th International Symposium of Psycholinguistics, July 1-4, Valencia, Espagne.

Commissaire, E., Duncan, L.G., & Casalis, S. (2011). Grapheme coding in L2 learners. Workshop on Bilingualism, September 12-14, Aix-en-Provence, France.

Commissaire, E., Duncan, L.G., & Casalis, S. (2011). Orthographic representations in a second language: Evidence from French learners of English. AMLAP, September 1-3, Paris, France.

Commissaire, E., Duncan, L. G., & Casalis, S. (2010). Lexical and sublexical orthographic interactions during L2 word recognition in young L2 learners. Poster presented at the 17th Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, July 7-10, Berlin, Germany.

Commissaire, E., & Casalis, S. (2009). Is there a connection between cross-language orthographic representations in beginning bilinguals? Effect of neighbourhood frequency in a masked priming study. Poster presented at the Sixteenth European Society for Cognitive Psychology Conference, September 2-5, Krakow, Poland.

Commissaire, E., & Casalis, S. (2009). Second language orthographic representations in children learners. Masked priming paradigm: a good tool for investigating L1-L2 lexicon? Poster presented at the Sixteenth Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading, June 25-27, Boston, Massachusetts, USA.

Commissaire, E., & Casalis, S. (2008). Orthographic skills in French 8th grade children learning English as a second language: Exploring orthographic transfer. Poster presented at the Sixth International Conference on the Mental Lexicon, October 7-10, Banff, Alberta, Canada.

Conférences sur invitation

Commissaire, E. (2017). Psychologie du développement de l'enfant et de l'adolescent: Théorie de Piaget et perspectives contemporaines. Présentée lors du Colloque européen intitulé Nouvelles avancées en psychologie et pédagogie de la religion, 26-27 Janvier, Strasbourg.

Expertises

Psychologie Française; British Journal of Educational Psychology; Scientific Studies of Reading; European Review of Applied Psychology; Journal of Research in Reading; Psychonomic Bulletin & Review

Contrats de recherche

  • 2016- 2020: Membre de l'ANR APPREL2 Apprentissage de mots et développement du lexique en langue seconde en contexte scolaire. Projet financé par l'ANR Appel Générique 2015. (resp.scientifique: Séverine Casalis, collaborateurs: Elisabeth Demont, Ronald Peereman, Heather Hilton, Lynne Duncan, Montserrat Comesaña).
  • 2015-2016: Membre du projet "Rêve aux lettres Dys", en collaboration avec la start-up Créalettres, l'association APEDA, et l'équipe "Développement cognitif et apprentissages" du LPC. Financement Région Alsace sur l'appel à projet Innovation sociale.

  • 2014-2015 : Responsable du projet "Apprentissage du vocabulaire en langue seconde & influence des propriétés formelles des mots: Apports des données comportementales et électro- physiologiques". Financement IDEX 2014 Université de Strasbourg. Partenaires: E. Demont (LPC, UdS); A.-S. Besse (LPC, UdS); équipe DDL (LILPA, UdS)

Organisation de colloques

2015- Membre du comité d'organisation et du comité scientifique de la 56ème édition du Congrès National de la Société Française de Psychologie, 2-4 Septembre, Strasbourg, France.

2014 - Colloque international « Apprentissage de l'écrit: diversité des langues, singularité des troubles » (décembre 2014) – Financement : Unistra, RégionAlsace – Comité organisateur : E. Demont, AS Besse, E. Commissaire

Enseignements & Responsabilités collectives

Années

Activités

Depuis 2013
  • Compétences précoces du bébé (Master 1)
  • Développement des fonctions attentionnelles & exécutives (Master 1)
  • Vieillissement normal (Licence 2/3)
  • Psychologie de l'adolescent (Licence 2/3 - dès 2014)
  • Psychologie de l'éducation (Licence 2/3 - dès 2014)
  • Méthodologie/observation (Licence 2) - TDs
  • Psychologie cognitive du langage (Licence 3- dès 2016)
  • Statistiques (Master 1- dès 2016)

  • Responsable Testothèque & commission documentaire (dès novembre 2014)
  • Responsable du semestre 5 (Licence 3- dès 2016)
  • Gestion site web laboratoire (dès 2014)

2008- 2013

(principalement Lille 3)

  • Psychologie cognitive (Licences 2 et 3)
  • Bases neurales du langage (Licence 3 Miashs)
  • Séminaires de recherche: formation E Prime- écriture articles (Masters 1 & 2)
  • Statistiques descriptives (Licence 1)
  • Méthodologie expérimentale, psychométrie (Licence 2)

Propositions de mémoire de M1- Année 2015-2016

Présentation des sujets proposés à télécharger ICI