FONTAA Claire
Thesis and university studies
Thesis dissertation title
Impact of morphological and orthographic training on the literacy development of typical-readers and reading disabled schoolchildren
Financing: ministerial doctoral contract
Studies
2019-present: Contractual PhD student at the LPC
2018-2019: Research assistant at the LPC
2016-2018: Research Master’s degree in Speech and Language Therapy (Strasbourg University Formation Centre of Speech and Language Therapy)
2013-2016: Bachelor’s degree in Speech and Language Therapy (Strasbourg University Formation Centre of Speech and Language Therapy)
Communications
Oral communication with peer-reviewed comity:
Fontaa, C. & Commissaire, E. (2022) Sensibilité aux patterns sublexicaux chez les enfants présentant un trouble de l’orthographe. Communication orale avec Actes. XXIIèmes Rencontres Internationales d'orthophonie, en ligne.
Fontaa C., Doignon-Camus N., Daigle D., Berthiaume R., Jarlégan A., Commissaire E. & Besse A.S. (2020) Favoriser le développement du langage écrit chez les enfants faibles lecteurs : intérêt d’un entraînement morphologique. Communication orale. 13e colloque international du Réseau Interuniversitaire de Psychologie du Développement et de l’Education, Nancy.
Fontaa C., Doignon-Camus N., Daigle D., Berthiaume R., Jarlégan A., Commissaire E. & Besse A.S. (2021) Un entraînement à la morphologie pour améliorer la lecture de lecteurs en difficulté ou normo-lecteurs en primaire. Communication orale. L’école primaire au 21e siècle, Cergy.
Fontaa C., Commissaire E. (2021) La compétence orthographique lexicale peut-elle constituer un facteur de médiation dans l’apprentissage orthographique ? Communication orale. Enseigner et apprendre l’orthographe à l’heure du numérique, Créteil.
Written communication with peer-reviewed comity:
Fontaa, C. & Commissaire, E. (2022) Impact of an orthographic sublexical training on three 6th-Graders with a spelling disability: a SCD trial. Communication affichée. 11th European Speech and Language Therapy Association (ESLA) Congress, Saltzburg.
Fontaa, C., Commissaire, E., Landré, L. & Besse A.-S. (2022) Vingt-cinq ans d'étude sur les entraînements morphologiques : une méta-analyse. Communication affichée. École internationale d'été en orthophonie - logopédie de l'Union Nationale pour le Développement de la Recherche et de l’Évaluation en Orthophonie (UNADREO), Lyon.
Complementary teaching mission with the University
2021-2022
Department | Degree | Type | Course unit title |
Psychology | Master’s degree in Developmental Psychology (1st year students) | Lecture | Neurodevelopmental learning disorders |
Psychology | Master’s degree in Developmental Psychology (1st year students) | Tutorial | Neurodevelopmental learning disorders |
Psychology | Master’s degree in Developmental Psychology (1st year students) | Tutorial | Tutored research project |
Psychology | Bachelor’s degree (2nd year students) | Tutorial | Observation (Methodology and tools of research) |
2019-2021
Department | Degree | Type | Course unit title |
Psychology | Master’s degree in Developmental Psychology (1st year students) | Lecture | Neurodevelopmental learning disorders |
Psychology | Master’s degree in Developmental Psychology (1st year students) | Tutorial | Neurodevelopmental learning disorders |
Psychology | Master’s degree in Developmental Psychology (1st year students) | Tutorial | Tutored research project |
Psychology | Bachelor’s degree (1st year students) | Tutorial | Development and Learning |
2018-2019
Department | Degree | Type | Course unit title |
Psychology | Master’s degree in Developmental Psychology (1st year students) | Tutorial | Neurodevelopmental learning disorders |
Psychology | Master’s degree in Developmental Psychology (1st year students) | Tutorial | Tutored research project |
Psychology | Bachelor’s degree (1st year students) | Tutorial | Introduction to Developmental Psychology |